Algemene informatie

De trainers van O.S.S.-VOLO vinden het een uitdaging om mensen aan het bewegen te krijgen, en kennis te laten maken met het hardlopen. Het is inmiddels algemeen bekend dat sporten en zeker hardlopen een bijdrage levert aan een gezonde conditie, gezond gewicht en algeheel welbevinden. Niets is zo lekker als het voldane gevoel na een training; je spieren hebben gewerkt, je voelt je energiek en je hoofd is leeg. Natuurlijk kun je alleen gaan lopen maar uit onderzoek blijkt dat lopen in een groep je beter motiveert wat weer tot betere prestaties en meer loopplezier leidt. De sociale binding en gezelligheid binnen de loopgroepen bij O.S.S.-VOLO verhogen dat gevoel nog eens. Onder begeleiding van een van onze gediplomeerde trainers loop je in een voor jou geschikte groep. De trainingen zijn gevarieerd en uitdagend. Je hebt niet veel nodig om te kunnen hardlopen; een paar goede hardloopschoenen en geschikte sportkleding is voldoende.

Alle loopgroepen hebben in principe 2 trainingsmomenten per week; 1x per week op de baan, 1x per week buiten de baan; op de weg.

Op de baan worden de meer intensieve tempotrainingen afgewerkt. Op de weg worden de meer extensieve (tempo)trainingen gedaan en in het weekend loop je de duurtraining op eigen gelegenheid of je sluit aan bij een van de verschillende groepjes die op verschillende locaties deze duurtraining lopen.

De trainingen op de baan en op de weg zijn op maandag en donderdagavond. De ochtendgroep traint op dinsdag en donderdag. De wegtrainingen vertrekken in principe vanaf de club.

Trainen op eigen niveau

Iedere loper heeft zijn eigen mogelijkheden, ambities of doelen en moet op eigen niveau kunnen hardlopen; of je nu wedstrijdatleet, gevorderde of beginner bent.

We hebben voor elk niveau een passende trainingsvorm. Sterker nog de trainers vinden het erg belangrijk dat atleten de juiste begeleiding en training krijgen om blessurevrij te kunnen blijven lopen.

O.S.S.-VOLO kent verschillende loopgroepen met verschillende ambities met de mogelijkheid door te groeien naar een hoger niveau:

Beginners en fit blijvers – Trainer Franciene

Je bent in staat om 5 km aangesloten te kunnen lopen. Doel fit blijven en beginnende hardlopers te begeleiden. Maximale afstand die je loopt tijdens een training is 5 a 10km afhankelijk van je capaciteiten. Geen eisen aan het tempo en afstand. Gezellig samen de loopsport beleven met aandacht voor loopscholing en romp stabiliteit.

Gevorderden 1 – Trainer Ad en Hans

Dit is de groep voor de vervolg stap om nog beter te leren lopen op langere afstanden. Hoofddoel is het bevorderen van je loop techniek,  kracht en souplesse om blessures te voorkomen.  De training omvat op de baan maximaal 6 km en buiten de baan rond de 10 km. Het tempo van deze groep ligt rond de 6 minuten per kilometer (= 5km in 30 minuten). Er wordt toegewerkt naar wedstrijden van 5-15 km.

Gevorderden 2 – Trainer Hans

Hier loop je tussen de 50 tot 60 minuten op de 10km. Tijdens trainingen loop op de baan tussen de 6 en 10 en buiten de baan tussen de 10 en 13 km.In deze groep werken we regelmatig vrijblijvend met elkaar naar diverse loop evenementen toe. Dit kan variëren van 10km tot (halve) marathon in Nederland maar ook daar buiten.

Gevorderden 3 – Trainer Rob

Hier loop je als je de 10km tussen de 45 tot 55 minuten kunt lopen. Tijdens een training loop je rond de 15km op een avond. In deze groep werken we regelmatig vrijblijvend met elkaar naar diverse loop evenementen toe. Dit kan variëren van 10km tot (halve) marathon.

Gevorderden 4 – Trainer André

Dit is de groep voor de fanatieke loper. In deze groep loop je als je rond 45 minuten of sneller loopt op de 10 kilometer. Je traint frequent en neemt regelmatig deel aan wedstrijden. Deze groep bewijst dat gezelligheid en fanatiek hardlopen hand in hand kunnen gaan. Bekend en berucht is de jaarlijkse barbecue van deze groep! Tijdens een training loop je ongeveer 15km op een avond. Naast het hardlopen zelf is er ook volop aandacht voor loopscholing en core training. In deze groep werken we regelmatig vrijblijvend met elkaar naar diverse loop evenementen toe.
Dit kan variëren van 10km tot (halve) marathon.

Ochtendgroep – Trainer Wim

Het niveau-verschil in de Ochtendgroep is heel groot. Hier kunnen beginners instromen, maar we hebben ook ervaren lopers, die af en toe een wedstrijd lopen tussen 5 en 15 km. Tijdens een buiten-training lopen we ongeveer 10 km. De training is voornamelijk recreatief en altijd gezellig met koffie na.

Professionele begeleiding

De trainers hebben een trainerslicentie van de Atletiekunie behaald en volgen meerdere keren per jaar bijscholingen of workshops.

Uit de opzet van trainingsgroepen kun je al concluderen dat de trainers het belangrijk vinden dat een loper binnen zijn eigen doelen en mogelijkheden moet kunnen lopen. Concreet betekent dit dat middels specifieke trainingsvormen, looptechnieken en kracht- en coördinatietraining de loper uitgedaagd wordt goed te presteren met behoud van loopplezier en wanneer hij dat wenst, naar een hoger niveau getild wordt. Dat houd ook in dat er soms adviezen gegeven worden om het rustiger aan te doen vanwege (verhoogde) blessurekans, of dat een loper geadviseerd wordt (tijdelijk) een groep “lager” te gaan trainen om goed terug te keren vanuit een blessure.

Soms is er een grotere ambitie dan lijf en leden kan waarmaken. Blessures kunnen altijd optreden en op de meest onverwachte momenten of plaatsen, wat het belang van goede begeleiding en gekwalificeerde trainers onderstreept.

Verdere bijzondere trainingsmogelijkheden

  • In de trainingen wordt enkele keren per jaar de mogelijkheid geboden een test voor een maximale hartslagmeting te doen. Meestal wordt deze verzorgd door eigen trainer.
  • We hebben een blessurespreekuur wat 1x per maand geopend is voor een 1e screening van eventuele klachten. Dit spreekuur wordt uitgevoerd door een sportfysiotherapeut en/of sportmasseur waarbij de mogelijkheid bestaat van zeer snelle verwijzing naar en behandeling door sportfysiotherapeut.

Vrijblijvend meetrainen

Heb je nog andere vragen of wil je een keer vrijblijvend meetrainen neem dan contact op met aanspreekpunt loopgroepen: Susanne Hommen s.hommen@upcmail.nl.